شرکت ها برای ایجاد وفا داری در مشتریان سخت می کوشند چون برند هایی که به بازارشان مسلط می شوند، 50 در صد سود آور تر از نزدیک ترین رقیبانشان هستند. وقتی مردم برندی را مرجع می دانند ممکن است حتی برای تمام عمر هرگز ذهنیتشان را تغییر ندهند. از نقطه نظر بسیاری از بازاریابان ، وفاداری به برند عامل کلیدی در دنیای رقابت بوده ، خرید مجدد کالا ، به عنوان شرط کامل وفا داری به برند ، با عرضه ارزشی ملموس ، تامین رضایت خریداران و بالا بردن اعتبار برند تامین می شود. در بازاریابی وفاداری مشتری ، با خرید مجدد کالا یا رفتار های مثبت دیگری مانند دفاع کلامی از کالا شناسایی می شود.
اما وفاداری واقعی بیش از خرید مجدد کالاست پس برخی نمود های ظاهری وفاداری ، قلابی هستند. مشتریان ممکن است یک برند را به دلیل محدودیت های محیطی ، فقدان موارد جایگزین یا سهولت خریداری نمایند، اما وفاداری واقعی وقتی رخ می دهد که مشتریان ، ارتباطی سطح بالا و عاطفی با برند برقرار کنند.