وقتی مردم تشخیص دادند برند از آن شماست آگاهی از برند رخ داده است.
البته آگاهی از برند ضرورتا" به معنی ترجیح آن نبوده،تنها بدان معناست که آن ها برند را شناخته و می توانند آن را در مواقع مختلف تشخیص دهند.
در سطح استراتژیک،آگاهی از برند،هم شامل شناسایی برند هم شامل یادآوری آن می شود.شناسایی برند مبین این مطلب است که مشتریان قبلا با برند برخورد داشته اند درحالی که یادآوری ، به توانایی مشتریان در ذکر نام برند وقتی که طبقه مشخصی از کالا مد نظر است ، اشاره می نماید .
در تحقیقات بازار ، گاهی میزان آگاهی از برند با کمک یک پرسشگر اندازه گیری می شود. در این مواقع پرسشگر فهرستی از برند ها را خوانده یا آنها را نشان می دهند و پاسخگو تنها زمانی که برند را ببیند یا نامش را بشنود آشنایی اش را ابراز می دارند. آگاهی بالا زمانی رخ میدهد که از یک شخص خواسته شود در یک طبقه کالا ، اولین برندی که به ذهنش می آید را نام ببرد و سریعا برند شما به ذهن وی می آید.